пʼятниця, 11 вересня 2015 р.

Тема № 2


                         ПЛАН  - КОНСПЕКТ

для проведення заняття з курсантами училища з предмету
«Організація діяльності органів і підрозділів Оперативно-рятувальної
служби цивільного захисту»

Професія:              7243 «Дозиметрист»; 5161 «Пожежний-рятувальник», 4223 «Радіотелефоніст»

Вид підготовки:       первинна професійна підготовка кваліфікованих робітників.

Тема № 2.1. «Надзвичайні ситуації та їх класифікація».


Мета заняття (навчальна): ознайомити курсантів (учнів) з основними визначеннями термінів щодо класифікації надзвичайних ситуацій, які виникають на території України. Ознайомити курсантів (учнів) із загальними поняттями класифікації надзвичайних ситуацій техногенного, природного, воєнного та соціально-політичного характеру, а також із основними поняттями щодо класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій у випадках пожеж, вибухів, загибелі та травмуванні людей.
Виховна мета: мотивувати необхідність вивчення навчального матеріалу з даної теми з метою подальшого його використання в навчанні та під час проходження служби.



Час проведення:      2 години.
Місце проведення:  кабінет ОДОРС ЦЗ  № 205.
Метод проведення: розповідь з елементами бесіди.
Матеріальне забезпечення: роздатковий матеріал – Наказ МНС України від 12.12.2012 № 1400 «Про затвердження Класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій» –15 шт., Постанова Кабінету Міністрів України від 24 березня 2004 року № 368 «Про затвердження Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями» – 15 шт., «Класифікатор надзвичайних ситуацій» ДК019:2010 – 15 шт.

Керівні документи:



Х I Д    У Р О К У

I.  ПІДГОТОВЧА  ЧАСТИНА
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ:                                                                      (3-5 хв.)

-          доповідь командира групи (чергового);
-          привітання ;
-          перевірка наявності курсантів (учнів) та їхнього зовнішнього вигляду;
-          ознайомлення курсантів (учнів) з планом роботи на занятті;

2. КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ:                                                                                    (5 – 10 хв.)
- опитування по питанням:
1.      Дати визначення «Оперативно-рятувальна служба цивільного захисту».
2.      Назвіть завдання Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту.
3.      Які основні положення визначає Кодекс цивільного захисту України?
4.      Накресліть схему Оперативно-рятувальна служба цивільного захисту.

3. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ, ПИТАНЬ, ЯКІ ВИВЧАЮТЬСЯ.
-          Мотивація навчальної діяльності.
4. ВИКЛАДЕННЯ МАТЕРІАЛУ ТЕМИ:                                                                   до 60 хв.

Питання, які  вивчатимуться:

Питання № 1: Законодавство України щодо класифікації надзвичайних ситуацій   до 20 хв.
Питання № 2: Класифікація надзвичайних ситуацій відповідно до сфери виникнення та за їх рівнями                                                                                                        до 20 хв.


Питання № 3: Порядок класифікації надзвичайних ситуацій на території України  до 20 хв.

                                                      Зміст навчального матеріалу

Питання № 1: Законодавство України щодо класифікації надзвичайних ситуацій
                                                         
Наказ МНС України від 12.12.2012 № 1400 «Про затвердження Класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій»
Постанова Кабінету Міністрів України від 24 березня 2004 року № 368 «Про затвердження Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями».
ДК 019:2010 «Класифікатор надзвичайних ситуацій».

Класифікація надзвичайних ситуацій - система, згідно з якою надзвичайні ситуації поділяються на класи і підкласи залежно від характеру їх походження.
Надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб’єкті господарювання на ній або водному об’єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Аварія - небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила ураження, травмування населення або створює на окремій території чи території суб’єкта господарювання загрозу життю або здоров’ю населення та призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи спричиняє наднормативні, аварійні викиди забруднюючих речовин та інший шкідливий вплив на навколишнє природне середовище.
Катастрофа - велика за масштабами аварія чи інша подія, що призводить до тяжких наслідків.

Залежно від характеру походження подій, що можуть зумовити виникнення НС на території України, розрізняються:
Надзвичайна ситуація техногенного характеру - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об'єкті на ній або на водному об'єкті унаслідок транспортної аварії (катастрофи), пожежі, вибуху, аварії з викиданням (загрозою викидання) небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин, раптового руйнування споруд; аварії в електроенергетичних системах, системах життєзабезпечення, системах телекомунікацій, на очисних спорудах, у системах нафтогазового промислового комплексу, гідродинамічних аварій тощо.
Надзвичайна ситуація природного характеру - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об'єкті на ній або на водному об'єкті, пов'язане з небезпечним геофізичним, геологічним, метеорологічним або гідрологічним явищем, деградацією ґрунтів чи надр, пожежею у природних екологічних системах, зміною стану повітряного басейну, інфекційною захворюваністю та отруєнням людей, інфекційним захворюванням свійських тварин, масовою загибеллю диких тварин, ураженням сільськогосподарських рослин хворобами та шкідниками тощо.
Надзвичайна ситуація соціального характеру - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об'єкті на ній або на водному об'єкті, спричинене протиправними діями терористичного і антиконституційного спрямування, або пов'язане із зникненням (викраденням) зброї та небезпечних речовин, нещасними випадками з людьми тощо. 
Надзвичайна ситуація воєнного характеру - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об'єкті на ній або на водному об'єкті, спричинене застосуванням звичайної зброї або зброї масового ураження, під час якого виникають вторинні чинники ураження населення, що її визначають в окремих нормативних документах.
Висновок: в цьому питанні ми розглянули законодавство України щодо класифікації надзвичайних ситуацій, основні визначення термінів щодо надзвичайних ситуацій та класифікацію НС щодо причин їх походження.
Питання № 2: Класифікація надзвичайних ситуацій відповідно до сфери виникнення та за їх рівнями

Наказ МНС України від 12.12.2012 № 1400 «Про затвердження Класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій», надзвичайні ситуації класифікуються і залежать від: одиниці виміру (особа, факт, тонна, куб. м., година, одиниця, рази, відсоток, га, голова, кг), та пирогового значення показника ознаки:
1. Надзвичайні ситуації у транспортній сфері (п.1.1 по 1.26).
2. Надзвичайні ситуації у виробничій сфері (п.2.1 по 2.43).
3. Надзвичайні ситуації у сфері життєзабезпечення (п.3.1 по 3.26).
4 Надзвичайні ситуації у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини(п. 4.1 по 4.78).

Згідно з постановою КМУкраїни від 24 березня 2004 року      № 368 “Про затвердження Порядку класифікації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру за їх рівнями”, надзвичайні ситуації класифікуються:
1. Державного рівня визнається надзвичайна ситуація:
-              яка поширилась або може поширитися на територію інших держав;
-                             яка поширилась на територію двох чи більше регіонів України а для її ліквідації необхідні матеріальні і технічні ресурси в обсягах, що перевищують можливості цих регіонів;
-                             яка призвела до загибелі понад 10 осіб або внаслідок якої постраждало понад 300 осіб, чи було порушено нормальні умови життєдіяльності понад 50 тис. осіб на тривалий час (більш як на 3 доби);
-              внаслідок якої загинуло понад 5 осіб або постраждало понад 100 осіб, чи було порушено нормальні умови життєдіяльності понад 10 тис. осіб на тривалий час (більш як на 3 доби), а збитки (оцінені в установленому законодавством порядку), спричинені надзвичайною ситуацією, перевищили 25 тис. мінімальних розмірів (на час виникнення надзвичайної ситуації) заробітної плати;
-                             збитки від якої перевищили 150 тис. мінімальних розмірів заробітної плати;

2. Регіонального рівня визнається надзвичайна ситуація:
-                             яка поширилась на територію двох чи більше районів, міст обласного значення, яка призвела до загибелі від 3 до 5 осіб або внаслідок якої постраждало від 50 до 100 осіб, чи було порушено нормальні умови життєдіяльності від 1 тис. до 10 тис. осіб на тривалий час (більш як на 3 доби), а збитки перевищили 5 тис. мінімальних розмірів заробітної плати;
-                             збитки від якої перевищили 15 тис. мінімальних розмірів заробітної плати.
3. Місцевого рівня визнається надзвичайна ситуація:
-              яка вийшла за межі територій потенційно небезпечного об'єкта, загрожує довкіллю, сусіднім населеним пунктам, інженерним спорудам, а для її ліквідації необхідні матеріальні і технічні ресурси в обсягах, що перевищують власні можливості потенційно небезпечного об'єкта;
-              внаслідок якої загинуло 1-2 особи, або постраждало від 20 до 50 осіб, чи було порушено нормальні умови життєдіяльності від 100 до 1000 осіб на тривалий час (більш як на 3 доби), а збитки перевищили 0,5 тис. мінімальних розмірів заробітної плати;
-              збитки від якої перевищили 2 тис. мінімальних розмірів заробітної плати.
4. Об'єктового рівня:
-              визнається надзвичайна ситуація, яка не підпадає під названі вище визначення.

Висновок: в цьому питанні ми розглянули класифікацію надзвичайних ситуацій відповідно до сфери виникнення та за їх рівнями.
Питання № 3. Порядок класифікації надзвичайних ситуацій на території України

1-й етап. Віднесення надзвичайної події до надзвичайної ситуації
Для віднесення надзвичайної події до надзвичайної ситуації необхідно порівняти фактичні наслідки події (кількість загиблих людей, масштаби порушення життєдіяльності населення, функціонування транспорту, об’єктів виробничої сфери, забруднення навколишнього середовища тощо) з пороговими значеннями показників ознак надзвичайної ситуації, які затверджені наказом МНС України від 12.12.12 № 1400 «Про затвердження Класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій».
При перевищенні фактичними показниками негативних наслідків події порогових значень надзвичайна подія вважається надзвичайною ситуацією

2-й етап. Класифікація надзвичайних ситуацій за походженням
Якщо схематично розглянути сукупність усіх  надзвичайних подій у вигляді трикутника, то надзвичайні ситуації займають його верхню частину. Межею переходу надзвичайної події до надзвичайної ситуації буде порогове значення показника ознаки НС.
Якщо надзвичайну подію на першому етапі віднесено до надзвичайної ситуації, то вона залежно від причин походження класифікується з використанням Державного класифікатору надзвичайних ситуацій ДК 019:2010.
За формою викладу ДК 019:2010 складається з блоку ідентифікації та блоку назв класифікаційних угруповань. Блок ідентифікації має ієрархічну систему класифікації з трьома рівнями класифікації: клас, підклас і група та цифровим кодом довжиною 5  розрядів. У класифікаторі прийнято метод послідовного кодування.
Кодування  надзвичайних ситуацій на нижчому класифікаційному рівні – «група»  здійснюється за фасетною схемою, в якій вони структуризовані, оскільки оперативні зміни об’єктів класифікації відбуваються на цьому рівні.

Для зручності користування Державним класифікатором ДК 019:2010 у додатку 2 наведено таблицю, де кожному виду надзвичайної ситуації визначено відповідну ознаку НС відповідно до наказу МНС України від 12.12.12 № 1400.
Слід зазначити, що об'єктами класифікації можуть бути лише надзвичайні ситуації, які поділяються на НС техногенного, природного, соціально-політичного та воєнного характеру.
Повернемось до прикладу події на залізничному переїзді. 
Враховуючи, що надзвичайна ситуація виникла на транспорті, керуючись положеннями Державного класифікатору надзвичайних ситуацій ДК 019-2010 (додаток 2), відносимо її до 1-го класу НС - “НС техногенного характеру”, 01-го підкласу НС – “Аварії (катастрофи) на транспорті” та 62-ї групи НС – “Аварії автодорожнього транспорту на мостах, у тунелях, на залізничних переїздах”. Надзвичайна ситуація буде мати код 10162.
3-й етап. Класифікація надзвичайних ситуацій за рівнями
Постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2004 року № 368 «Про затвердження Порядку класифікації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру за їх рівнями» (далі – Порядок класифікації) встановлено чотири рівні надзвичайних ситуацій: державний, регіональний, місцевий та об'єктовий.

Критеріями визначення рівня надзвичайної ситуації є територіальне поширення, обсяги технічних і матеріальних ресурсів, які необхідні для ліквідації її наслідків, кількість постраждалих людей, порушення умов їх життєдіяльності та розмір заподіяних або очікуваних збитків.
Надзвичайна ситуація відноситься до певного рівня за умови відповідності її хоча б одному із значень наведених критеріїв.
Слід враховувати: якщо внаслідок надзвичайної ситуації для відповідних порогових значень рівнів людських втрат або кількості осіб, які постраждали чи зазнали порушення нормальних умов життєдіяльності, обсяг збитків не досягає встановлених значень, рівень надзвичайної ситуації приймається на ступінь менше, а для дорожньо-транспортних пригод - на два ступеня менше. 
Якщо надзвичайна ситуація виникла на території кількох адміністративно-територіальних одиниць і віднесена до державного або регіонального рівня за територіальним поширенням чи сумарними показниками її наслідків, то вона не може автоматично класифікуватися, як державного чи регіонального рівня окремо для кожної з них. У такому випадку класифікація здійснюється окремо для кожної адміністративно-територіальної одиниці за критеріями та правилами, визначеними у пунктах 4-9 Порядку класифікації.

Висновок по темі: сьогодні на занятті ми з вами розглянули та вивчили порядок класифікації надзвичайних ситуацій. Класифікація надзвичайних ситуацій відповідно до сфери виникнення та класифікація надзвичайних ситуацій за їх рівнями, основні визначення.

5. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО.                                                             (до 5-хв.)

Питання  для  закріплення:
1.      Назвіть основні нормативні документи щодо класифікації надзвичайних ситуацій
2.      Як класифікуються надзвичайні ситуації відповідно причини походження?
3.      Як класифікуються надзвичайні ситуації відповідно до сфери виникнення?
4.      Які рівні надзвичайних ситуацій ви знаєте?

     ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.                                                                 (до 10-хв.)
-          вказати на питання, які вимагають підвищеної уваги;
-          оголошення та мотивація оцінок;
-          відповіді на запитання;
-          завдання на самопідготовку:

1.                  Конспект – вивчити і знати навчальний матеріал.
2.                  Класифікатор надзвичайних ситуацій, - «Держстандарт України»  ДК019- 2010. – п. 1 – прочитати.