ПЛАН-КОНСПЕКТ
для проведення заняття з курсантами училища з предмета:
“Охорона праці”
Тема № 2: Основи
охорони праці в пожежно-рятувальних підрозділах.
Заняття № 2: Вимоги правил безпеки праці до
пожежного, аварійно-рятувального обладнання, захисного одягу та спорядження.
Література:
1. Кодекс
цивільного захисту України.
2. Наказ МНС України від
07.05.2007 № 312 «Про затвердження Правил безпеки праці в органах та
підрозділах МНС України».
б). Викладання нового навчального матеріалу по питанням:
1.
Вимоги
норм охорони праці під час експлуатації пожежних та аварійно-рятувальних
автомобілів
– 15 хв.
2.
Вимоги
правил безпеки праці до захисного одягу і спорядження пожежника –
15 хв.
3.
Вимоги
правил безпеки праці до ручних пожежних драбин та рятувальної
мотузки
– 15 хв.
Вимоги охорони праці під час роботи з ручним механізованим та
немеханізованим інструментом –
15 хв.
Зміст заняття
Переважна більшість нещасних випадків
із працівниками пожежно-рятувальних підрозділів при проведенні
аварійно-рятувальних робіт відбувається в результаті порушення ними правил
безпеки праці під час використання пожежно-рятувального обладнання. Щоб цього
не відбувалось із Вами ми і розглянемо сьогоднішню тему на якій ознайомимось з
основними вимогами правил безпеки праці до пожежних, аварійно-рятувальних
автомобілів, захисного одягу пожежника та спорядження, пожежно-рятувального
обладнання, ручного механізованого інструменту та правил безпечної роботи з
ними.
Питання № 1. Вимоги норм охорони праці під час
експлуатації пожежних та аварійно-рятувальних автомобілів.
Технічне обслуговування автомобілів
проводиться у приміщеннях чи на постах, що забезпечені природною i примусовою
вентиляцією. При цьому необхідно дотримуватись таких вимог:
-
всі операції із закріплення та регулювання (ТО-1 i ТО-2) необхідно виконувати у
послідовності, яка вказана у технологічних картах;
-
послідовність виконання обов'язкового обсягу робіт має виключати можливість
одночасної роботи зверху i знизу біля
того чи іншого вузла (агрегату) автомобіля;
-
після установки автомобіля на канаву для огляду на рульове колесо закріплюють
табличку: "Двигун не запускати - працюють люди". Перед виїздом чи
з'їздом з канави, естакади, підлогового підйомника необхідно переконатися у
відсутності предметів чи людей на шляху руху автомобіля. При встановленні
автомобіля на пост технічного обслуговування слід загальмувати його стоянковим
гальмом, вимкнути запалювання, ввімкнути нижчу передачу в коробці передач, під
колеса покласти не менше двох упорів (башмаків);
-
забороняється виконувати роботу без спеціальних упорів (козлiв), що запобігають
самовільному опусканню автомобіля чи його окремих частин при роботах, які
вимагають підняття автомобіля за допомогою домкратів, талей та інших підйомних
механізмів;
-
при піднятті (підвішуванні) одного колеса (осі) біля домкрата встановлюється
упор (козел), а під колеса другого моста ставляться "башмаки". Перед
початком обслуговування на механізмі управління підйомником вивішують табличку:
"Не торкати - під автомобілем працюють люди". Забороняється піднімати
або підвішувати автомобіль за буксирні крюки. Щоб уникнути його самовільного
опускання під раму гідравлічного підйомника підставляють упори-штанги, що
регулюються по висоті;
-
забороняється виконувати технічне обслуговування автомобіля при працюючому
двигуні, за винятком випадків перевірки регулювання двигуна i гальм.
Недопустиме випробування гальмівних механізмів під час руху всередині приміщення.
Для їх випробувань необхідний спеціально виділений майданчик або стенд;
-
робота двигуна перевіряється при ввімкнених стоянкових гальмах i нейтральному
положенні важеля переключення передач (при цьому вмикається вентиляція i
використовуються газовідведення);
-
операцію з регулювання зчеплення на автомобілях з карбюраторними двигунами
мають виконувати дві особи. Один з них прокручує колінчатий вал за допомогою
пускової ручки, при цьому мають бути вжиті запобіжні заходи проти запуску
двигуна;
- важкодоступні
місця на автомобілі необхідно змащувати за допомогою наконечників, що з’єднані
з пістолетами за допомогою гнучких шлангів або наконечників із шарнірами;
-
при перевірці рівня мастила в агрегатах для освітлення слід використовувати
тільки переносні лампи. Використовувати для цієї мети відкритий вогонь
забороняється;
-
при технічному обслуговуванні дозволяється користуватись лише справним,
спеціально призначеним інструментом;
-
не можна нарощувати ключі іншими ключами чи трубками, використовувати прокладки
між зевом ключа i гранями болтів та гайок, бити по ключу при відкручуванні чи
закручуванні. Забороняється використовувати важелі або надставки для збільшення
плеча гайкових ключів;
-
при операціях кріплення необхідно користуватись переважно накидними або
торцевими ключами, у важкодоступних місцях при обмеженому куті повороту
доцільно користуватися ключами з тріскачками (храповим механізмом). Не слід
повертати ключі по колу, тому що можливі їх зриви;
-
шиномонтажнi роботи проводяться тільки за допомогою спеціального зйомника у
призначеному для цього місці. Забороняється вибивати диски кувалдою,
демонтувати колеса шляхом наїзду на них автомобілів тощо. Накачування
змонтованої шини дозволяється проводити в спеціальній огорожі або з
використанням інших пристроїв, що запобігають вискакуванню замкового кільця i
розриву покришки, що може нанести травму тому, хто працює;
-
при роботі, що пов'язана з провертанням колінчатого i карданного валів,
необхідно додатково перевірити вимкнення запалювання, важіль коробки передач встановити в
нейтральне положення, визволити важіль стоянкового гальма, а після їх виконання
затягнути стоянкове гальмо i знову ввімкнути нижчу передачу;
-
забороняється обслуговування трансмісії під час роботи двигуна;
-
на агрегатно-механiчнiй дільниці для виконання монтажно-демонтажних робіт під
час ремонту агрегатів використовують стенди, що відповідають своєму
призначенню;
-
корпуси електродвигунів, верстатів i обладнання, а також пульти управління
надійно заземлюються. Забороняється працювати на верстатах i обладнанні без їх
заземлення;
-
паяльні лампи, електричний i пневматичний інструмент видаються тільки особам,
які пройшли інструктаж i знають правила користування ним;
-
забороняється користуватися електроінструментом з несправною ізоля-цією
струмопровідних частин або при
відсутності у них пристрою заземлення;
-
при зніманні i встановленні ресор необхідно попередньо розвантажити їх шляхом
підняття рами й встановлення їх на козли;
-
виконувати будь-які роботи на автомобілі, який вивішено тільки на одних
підйомних механізмах (домкратах, талях i т.п.), забороняється. Не можна
підкладати під вивішений автомобіль диски коліс, цеглу, каміння та інші
сторонні предмети;
-
підйомники i домкрати випробовуються один раз на 6 місяців (разом з проведенням
робіт по ТО-2 автомобілів) статичним навантаженням, більшим за гранично
допустиме за паспортом на 10% протягом 10 хв з вантажем у верхньому крайньому
положенні. У гідравлічних домкратах падіння тиску рідини у кінці випробування має бути не більшим за 5%.
Вимоги
безпеки праці при заступанні на чергування, при
проведенні навчань, занять, на пожежі, після роботи на пожежі пожежних
автомобілів
Пожежний автомобіль перед постановкою на чергування
має пройти щоденне технічне обслуговування, яке виконується заступаючим i
змінним водіями.
Виявивши несправність пожежного автомобіля, водій,
який прийняв автомобіль, зобов'язаний негайно доповісти про це командиру
відділення (начальнику караулу) i вжити заходів щодо усунення несправностей.
Прийнявши автомобіль, водій відповідає за технічний
стан автомобіля, а також вживає заходів щодо усунення несправностей, що
виявлені під час його чергування.
Відповідальність за утримання пожежно-технiчного
обладнання пожежних автомобілів у справності i чистоті покладається на
командирів відділень, за якими закріплено автомобіль.
При зміні караулу пожежно-технiчне обладнання
приймається заступаючим на чергування командиром відділення i особовим складом оперативного розрахунку обслуги згідно з табелем належності. У
разі виявлення несправностей окремих видів обладнання командир відділення
доповідає про це начальнику караулу i вживає невідкладних заходів щодо заміни
його на справне.
Догляд за автомобілями, пожежно-технiчним озброєнням
виконується щоденно особовим складом оперативного
розрахунку чергового караулу в установлений розкладом дня час. Справнiсть
пожежно-технiчного обладнання, яке призначене для роботи на висоті i рятування
людей (драбини, рятувальні мотузки, пояси i карабіни), перевіряється при
заступанні на чергування особисто командиром відділення.
При технічному обслуговуванні на пожежі (навчанні,
занятті) необхідно:
- встановити пожежний автомобіль на відстані,
безпечній від впливу вогню (теплового випромінювання) i не ближче 1,5-2,5 м від задньої осі до
джерела води;
- всмоктувальні рукава не повинні мати різких
перегинань, а всмоктувальна сітка має бути повністю занурена у воду i
перебувати нижче від рівня води (не менш ніж на 200 мм );
- при роботі насоса через кожен час змащувати його
підшипники i сальники (обертанням на 2-3 оберти кришок ковпачкових маслянок при
відкритих краниках);
- перевіряти, чи не просочується вода через з'єднання
i сальники насоса, вихідні вентилi, а також із системи охолодження двигуна
(основної i додаткової);
- перевіряти, чи не просочується мастило з двигуна,
коробки передач i коробки відбору потужності;
- перевіряти, чи не підтікає рідина з вузлів i систем
гідравлічних приводiв;
- слідкувати за тиском мастила в двигуні. При середніх
обертах колінчастого вала двигуна тиск має бути не менше 0,2 МПа (2,0 кгс/см2).
Технічне обслуговування автомобіля та
пожежно-технiчного озброєння після повернення з пожежі (навчання) проводиться
водієм, за яким закріплено автомобіль, та особовим складом під керівництвом
старшого водія на посту ТО пожежно-рятувального підрозділу згідно з Iнструкцiєю по експлуатації.
Після закінчення роботи на пожежі чи навчанні
необхідно:
- у разі подачі піни промити чистою водою всі
внутрішні порожнини насоса i прохідні канали пiнозмiшувача;
- відкрити крани i випустити воду з робочої порожнини
насоса, після чого крани закрити.
У холодну пору року напірні патрубки i зливні крани
насоса тримати відкритими, закриваючи їх тільки при роботі насоса i перевірці
його на вакуумну герметичність.
Вимоги
безпеки праці під час заправки автомобілів паливно-мастильними матеріалами.
Заправка
автомобілів ПММ повинна проводитися тільки за допомогою шлангів від
бензоколонок i автобензозаправників. Заправка з каністр, відер та інших
ємкостей забороняється. Заправка мастильними матеріалами має проводитись за
допомогою насосів чи вимірювальної ємкості в спеціально відведених місцях,
уникаючи розливання нафтопродуктів i їх підтікання. Всі розлиті нафтопродукти
слід засипати піском, тирсою, хлорним вапном та негайно прибратися. При цьому
можна застосовувати теплу воду.
Не
допускається заправляти автомобілі:
- в приміщенні гаража;
- під час перебування особового складу в
кабіні бойової обслуги;
- при працюючому двигуні.
Не
допускається також використання поблизу місця заправки відкритого вогню i
паління під час заправки.
Забороняється
залишати порожню тару з-пiд пального та мастильних матеріалів у приміщеннях для
обслуговування автомобілів.
Особливу
обережність слід виявляти при роботі з етилованим бензином, який може призвести
до тяжкого отруєння. Забороняється використовувати його для миття рук, деталей,
чищення одягу; всмоктувати бензин та продувати трубопроводи i прилади системи
живлення за допомогою рота. Перевозити i зберігати бензин слід тільки в
закритій тарі з написом "Етилований бензин - отрута".
Ділянки шкірного покриву, на які попав
етилований бензин, промивають гасом, а потім теплою водою з милом.
Під час заправки автомобіля пiноутворювачем особовий
склад має бути забезпечений засобами індивідуального захисту.
Заправка пожежних автомобілів порошком i
пiноутворювачем повинна бути механiзована. При заправці автомобіля вручну
необхідно застосовувати мірні ємності, знімнi драбини чи спеціальні пересувні
майданчики.
При цьому забороняється застосування джерел відкритого
вогню, а також не допускається розливання чи підтікання пiноутворювача.
Порядок заправки автомобіля порошком i завантаження
цистерни за допомогою вакуумної установки i вручну визначається спеціальною
інструкцією з експлуатації автомобіля.
Вакуумна установка має бути змонтована у
провітрюваному приміщенні. При її використанні для заправки автомобіля порошком
необхідно:
- перевірити кріплення електродвигуна, електропроводів
i вакуумного насоса, стан напiвмуфти;
- увімкнути
вакуумну установку тільки після приєднання шланга для завантаження порошку до
кришки люка цистерни.
Забороняється заправка порошків у приміщенні гаража, а також
з’єднання вакуумної установки з комунікаціями автомобіля металевими трубами або
шлангами з металевою спіраллю, тому що при порушенні ізоляції електродвигуна чи
проводів працівники можуть бути уражені електричним струмом. При завантажуванні
порошку в цистерну вручну особовий склад має працювати у респіраторах i
захисних окулярах, а для пiдйому i спуску використовувати драбини або
спеціальні пересувні майданчики.
Висновок: таким
чини в даному питанні Ви вивчили основні вимоги правил безпеки праці під час експлуатації пожежних та аварійно-рятувальних
автомобілів.
Питання № 2:
Вимоги правил безпеки праці до захисного одягу і спорядження пожежника.
До спеціального одягу відносяться:
-
куртка і
штани для рядового і плащ для нач.складу (вони бувають брезентовим, із штучної
шкіри “Шторм” тощо);
-
каска з
пелериною;
-
рукавиці
(краги);
-
чоботи.
В комплект спорядження
входить:
-
пояс
пожежний (буває трьох розмірів);
-
карабін;
-
кобура з
поясною сокирою.
Усьому особовому складу пожежно-рятувальних
підрозділів ДСНС України видається захисний одяг і спорядження відповідно до
норм належності, які мають відповідати розміру, зросту та статурі працівника. Захисний
одяг закріплюється індивідуально за кожним, забороняється його
укорочення та пошкодження.
Придатність захисного одягу
перевіряють зовнішнім оглядом при заступанні на чергування. Забороняється застосовувати захисний одяг при наявності порізів,
пропалів, надривів, із слідами нафтопродуктів, не по розміру та вологим,
пожежні каски без енергопоглинаючих систем (пелерин) У випадку виявлення даних
недоліків захисний одяг знiмають з розрахунку до приведення його в належний
стан.
Перед тим, як заступити на
чергування, пожежні пояси та пожежні карабіни підлягають ретельному огляду.
Забороняється
використовувати пожежний пояс при:
-
пошкодження
поясної стрічки (надрив, поріз тощо);
-
несправності
(поломки, зігнутості) пряжки та шпильок пряжки;
-
порушення
цілісності заклепок та відсутності на них шайб;
-
розриву
заклепками чи блочками матеріалу поясної стрічки;
-
відсутності
хомутика для закладання кінця пояса;
-
наявності
тріщин та вм'ятин на поверхні блочків чи відсутності хоча б одного з них;
-
наявності
розривів шкіряного шару пояса.
Забороняється
використовувати карабін, якщо:
-
він
деформований (затвор не відкривається чи не повністю закривається);
-
пружина не
забезпечує закриття замка карабіна, а також є виступи та нерівності в замку
затвора та в місці шарнірного кріплення затвора.
Пояси та карабіни пожежні
рятувальні випробовуються на міцність
перед
постановкою в оперативне чергування та один раз на рік. Для цього пояс одягається на міцну консольну або
балочну конструкцію діаметром не менше ніж 300 мм та застібається на пряжку. До карабіна,
закріпленого на півкільці пояса, прикладається статичне навантаження 400 кг та витримується протягом 5 хв.
Після зняття навантаження на
поясі не має бути ніяких розривів та інших пошкоджень поясної стрічки, пряжок,
заклепок тощо.
Карабін не повинен
деформуватися та втрачати цілісність матеріалу. Затвор карабіна має
відкриватися та щільно закриватися.
Висновок: отже в даному питанні ми з Вами розглянули основні
вимоги правил безпеки праці до захисного одягу та спорядження пожежника їх
додержання дозволить не допустити травмуванню особового складу при роботі в
них.
Питання № 3.
Вимоги правил безпеки праці до ручних пожежних драбин та рятувальної мотузки.
Аварійно-рятувальні
пристрої поділяються на групові та індивідуальні. До групових
відносяться стаціонарні пожежні драбини на будівлях, авто драбини, авто
колінчасті підіймачі, ручні пожежні драбини. До індивідуальних відносяться
рятувальні мотузки та пристрій рятувальний пожежний особистий (ПРПО-4).
Розглянемо вимоги правил безпеки праці до основних із них.
Ручні пожежні драбини.
До
ручних пожежних драбин належать висувна триколінна, драбина-штурмівка,
драбина-палиця. Конструкція, їх розміри і вага повинні відповідати стандартам.
При
користуванні драбиною-палицею (ДП, ДПМ) необхідно:
-
дотримуватися
мір безпеки праці при використанні драбини-палиці (металевої) в місцях
розташування устаткування та обладнання , яке знаходиться під напругою.
-
не допускати
збільшення навантаження на драбину більше 120 кг та підйому чи спуску
більше одного чоловіка на драбину;
-
слідкувати
за тим, щоб кут нахилу не перевищував 75 градусів.
-
притримувати
драбину при підйомі та спуску.
Випробування
драбин-палиць здійснюється: перед постановкою в бойовий розрахунок; після
ремонту та один раз 6 місяців.
Випробовування
проводиться в розгорнутому вигляді з встановленням драбини на твердий грунт під
кутом 75 градусів (0,8 м ).
В такому положенні драбина навантажується в середній частині тятив вагою 120
± 5 кг ,
на протязі 130 ± 10 с. (дерев’яна драбина) та 200 ± 10 кг ,
на протязі 130 ± 10 с. (металева драбина)
Після
зняття навантаження на драбині не повинно бути ніяких пошкоджень та деформацій.
Драбина-палиця повинна легко складатися і розкладатися.
Вимоги
безпеки праці при роботі з драбиною-штурмовкою (ДШ):
-
при
підвішування драбини необхідно переконатись у надійності кріплення за
підвіконня;
-
при
використання драбини для пересування крутими скатами дахів гак драбини
закріплюють за коньок даху, внутрішній кут якого не перевищує 900.
-
при підйомі
та спусканні по драбині слід дивитися перед собою, охоплюючи сходинки пальцями,
не розкачуючи драбину.
-
не
допускається при підйому чи спуску більше одного чоловіка на драбину-штурмовку;
-
заняття по
підйому в поверхи учбової башти за допомогою штурмової драбини може
розпочинатися після того, як керівник заняття особисто перевірить стан
страхуючого пристрою, захисної подушки біля учбової башти;
-
при підйому
на поверхи навчальної башти слухачів що проходять початкову підготовку
забороняється без струшуючих пристроїв.
Випробування
драбини-штурмовки складається з двох частин: випробування тятив та гака. При
випробуванні на міцність гака: драбина-штурмовка підвішується за останній зуб
гаку. На рівні другої сходини
до обох тятив
прикладається навантаження вагою 160±5 кг . протягом 130±10с. Під час випробування на міцність
тятив: драбина – штурмовка підвішується на 2-3 зуба гака, розташованих
ближче до тятив. До середини щабля в середині драбини прикладається
навантаження 200±10 кг
і витримуються на протязі 130±10 с.
Після
зняття навантаження на драбині не повинно бути ніяких пошкоджень та деформацій.
Гак не повинен мати тріщин та деформацій.
При
роботі з висувними пожежними драбинами (Л-60) необхідно:
-
встановити
драбину на відстані 2,5 - 2,8
м від стіни
(кут нахилу до 750). Опорна площадка має виключати сковзання чи
відхилення драбини від заданого положення;
-
висувати
коліна драбини рівномірно, без ривків, не допускаючи накручування мотузки на
руки;
-
тримати
драбину під час висування за тятиви нижнього коліна, не допускаючи обхвату
пальцями внутрішньої сторони тятиви;
-
підтримувати
рівновагу драбини під час її висування;
-
перевірити
надійність фіксації колін драбини;
-
встановлювати
її в тих місцях, де вона у разі підйому, нахилу чи падіння не доторкнеться до
ліній електричних чи радіомереж. Якщо така можливість відсутня, необхідно
встановлювати та прибирати драбину не менш ніж трьом чоловікам.
-
якщо лінії
радіомережі підвішені на опорах електроліній, то у разі знеструмлення об'єкта
слід спочатку обрізати радіопровід, а потім провід електроліній;
-
встановлення
драбин до металевої покрівлі об'єкта робити тільки після знеструмлення об'єкта
(будівлі);
-
не
допускається більше одної людини на одне коліно висувної драбини;
-
не
допускається перестановки драбини у висунутому положені;
-
необхідно
утримувати драбину під час підйому та опускання людей за тятиву нижнього коліна,
а також при роботі на драбині із стволом, або інструментом, працюючий із
стволом, або інструментом повинен закріпитися за сходинки драбини при допомозі
карабіна;
Забороняється
експлуатація драбини в несправному стані та якщо вони не пройшли випробування;
У
разі висування драбини не на повну довжину її встановлення має проводитися так,
щоб верхній край драбини знаходився вище верхньої опорної поверхні на відстані
не менше 1 м
від неї.
Під
час підйому (спуску) по драбині слід дивитися перед собою, охоплюючи щаблі
пальцями.
Випробування висувної пожежної
драбини складається з двох частин: перевірка висування та фіксації колін і
випробування на міцність.
Під час перевірки висування та
фіксації колін висувної пожежної драбини має проходити плавно, рівномірно, без
ривків та заїдань. Зсування колін драбин має проходити під дією власної маси.
Фіксуючий пристрій повинен стопорити коліна драбини на будь-якій висоті, що
кратна кроку щаблів. Обидва гаки фіксуючого пристрою мають входити до
зачеплення зі щаблями коліна, що розташоване вище.
Під час випробування на
міцність драбина встановлюється на твердий грунт, висувається на повну довжину
і притуляється до стіни під кутом (75±5)0 до горизонталі (на відстані 2-3,5 м від стіни). До драбини послідовно прикладаються такі
навантаження: 100±5 кг - одночасно на кожне коліно посередині його
довжини, яке прикладене до середини щабля та 200± 10 кг - на друге коліно посередині його довжини, яке
прикладене до середини щабля.
Драбина витримується при
кожному зазначеному навантаженні протягом (130± 10) с, після чого навантаження знімається.
Після випробування драбина повинна висуватися і
спускатися без затруднень.
Мотузка драбини повинна
витримати натяг у 200 кг без деформації і пошкоджень.
При прийнятті-здаванні
чергування проводиться зовнішній огляд всіх типів драбин: перевіряється стан
тятив та щаблів. На поверхнях драбин не має бути тріщин, забоїн, вм'ятин та
слідів корозії.
Крім того, у драбини-штурмівки
перевіряється стан гака. Гак не повинен бути викривленим та хитатися.
У висувної драбини додатково
перевіряється стан кріплення арматури, троса та мотузки механізму висування та
фіксації колін.
Під час перевірки
розкладання-складання драбина-палиця має легко розкладатися, вільно та щільно
складатися.
Рятувальна пожежна мотузка призначена
для рятування людей та само рятування, а також використовується для підйому та
опускання з висоти пожежного інструменту та рукавів.
Рятувальні пожежні мотузки, що
перебувають на озброєнні, повинні , мати коуші, зберігатися в непроникаючих
чохлах, змотаними у клубок. Один з кінців мотузки від обв'язки петлі
обшивається білою тасьмою (2 - 3
см завширшки) з інвентарним номером. На чохлі кріпиться
бирка із зазначенням дати останнього випробування та інвентарним номером.
Рятувальна пожежна мотузка
перевіряється зовнішнім оглядом начальниками караулів при отриманні, перед
використанням на занятті (навчанні) та командирами відділень не рідше одного
разу на 10 днів. Мотузка не повинна мати нерівностей, місцевих потовщень,
зморшок шнура мотузки та підвищеної вологості.
Міцність рятувальної пожежної мотузки
перевіряється: перед та після кожного використання на занятті (навчанні); після
кожного використання на пожежі. Для перевірки на розмотаній та закріпленій
одним кінцем мотузці підтягуються та зависають на 1-2 с три чоловіки.
Якщо після зняття навантаження подовження рятувальної мотузки збережеться, вона
вважається не придатною для рятувальних робіт (занять) і з бойового розрахунку
знімається.
Перед постановкою на озброєння
та один раз на 6 місяців перевіряється стійкість рятувальної мотузки до
навантаження. Для випробування мотузку розмотують по всій довжині, один кінець
закріплюють, а до другого її кінця прикладають статичне навантаження 400 кг на 3 хв.
Після зняття навантаження на мотузці не має бути ніяких пошкоджень, розривів
окремих ниток шнура мотузки, відносне залишкове подовження мотузки не повинно
перевищувати 10% початкової її довжини. Вимірювання залишкового
подовження мотузок здійснюється через 20 хв. після зняття навантаження.
Проведення випробовувань мотузок
та їх перевірок після використання на пожежах, заняттях (навчаннях) має бути
задокументовано.
Спуск
по мотузці необхідно здійснювати плавно, без ривків та різких зупинок. У місті
стикання мотузки з гострими предметами необхідно використовувати прокладку.
Забороняється
використання рятувальних
мотузок не за призначенням.
Висновок: отже в даному
питанні ми з Вами розглянули основні вимоги правил безпеки праці до
пожежно-рятувальних пристроїв та правил безпечної роботи з ними і тільки суворе
їх дотримання дозволить запобігти нещасним випадкам при їх використанні.
Питання № 4:
Вимоги охорони праці під час роботи з ручним механізованим та немеханізованим
інструментом.
Наказ
МНС України від 07.05.2007 № 312 «Про затвердження Правил безпеки праці в
органах та підрозділах МНС України».
При гасiнi пожеж для виконання
важких робiт на озброєнi пожежно-рятувальних пiдроздiлiв знаходиться
спецiальний iнструмент, який в залежностi вiд виду енергiї подiляється на двi
групи немеханiзованний i механiзованний ручний iнструмент.
До немеханізованого ручного
інструменту (шанцевого) відносяться: ломи (лом пожежний легкий, лом пожежний
універсальний, лом пожежний важкий ), багри, гаки, сокири, пили, вила тощо.
Вимоги правил
безпеки праці до немеханізованого
ручного інструменту:
- металеві частини інструменту п.б. надійно насаджені
на ручки.
- дерев'яні ручки мають виготовлятися з міцних порід
деревини, не мати ознак псування, сучків, тріщин та сколів.
- використовуватися він повинен тільки за
призначенням.
- довговічність інструменту (інвентарю) та безпечна
робота з ним забезпечуються утриманням його у справному стані, щоденним
контролем за його станом та своєчасним технічним обслуговуванням.
- придатність інструменту визначається зовнішнім
оглядом при зміні чергування. З метою запобігання нещасним випадкам при роботі
з інструментом при його огляді належить звертати увагу на якість насадки
інструменту на ручки та чистоту робочої поверхні. Тріщини, сколи та інші
дефекти не допускаються.
- сокири, пилки, ножиці для різки металевих решіток
мають зберігатися в чохлах.
Висновок: таким
чини в даному питанні Ви вивчили основні вимоги правил безпеки праці до
немеханізованого інструменту та роботи з ним.
Вимоги правил безпеки праці до механізованого
переносного пожежного інструменту.
До механізованого ручного
інструменту що є на озброєнні пожежно-рятувальних підрозділів входить:
універсальний комплект механізований (УКМ - 4) (до якого входить: бензомоторна
пила (Урал - 5 ), переносний димосос ( ДП-7 ), відбійний молоток (МВ -
8,9,10,13), привід з корундовим диском), гідравлічні ножиці та різаки різних
фірм: «Holmatro», “Lukas” та ін., автогенорізальний пристрій, бензопили, дискові
різаки тощо.
Вимоги правил безпеки праці до механізованого
ручного інструменту:
До роботи з механізованим інструментом допускаються
особи, призначені наказом начальника пожежно-рятувального підрозділу, після
проходження спеціального навчання, перевірки знань та отримання посвідчення.
Технічне обслуговування та перевірку справності
механізованого інструменту, яким укомплектовані пожежні автомобілі, проводять
щодня при зміні караулів, після кожного застосування, ремонту, а також у
строки, указані в технічних паспортах чи інструкціях щодо їх експлуатації.
Механізований інструмент має відповідати вимогам
стандартів та мати: автоматичне
відключення ріжучих частин та деталей, що обертаються, при закінченні впливу на
органи управління; захисний кожух, що закриває ріжучу частину круга не менше
ніж на 1700; вихід відпрацьованих газів, що направлені в бік від
органів дихання оператора
При
використанні робіт з механізованим інструментом необхідно:
- перед запуском двигуна перевірити надійність
кріплення деталей (рами, приставок, різального круга тощо);
- під час запуску двигуна ланцюг пилки і відрізний
круг не повинні доторкатися до будь-яких предметів;
- додаткова заправка пальним інструменту допускається
тільки на холостих обертах двигуна;
- початок і кінець різання мають виконуватись
повільно, без ривків;
- переносити інструмент під час роботи двигуна
допускається тільки при холостих обертах двигуна;
- у разі розриву або збігу ланцюга пилки та інших
несправностей, необхідно негайно зменшити оберти і зупинити двигун;
забороняється:
- працювати з несправним інструментом під час
запуску двигуна намотувати трос стартера на руку, без навантаження виводити
двигун на номінальні оберти, зупиняти двигун шляхом зняття контакту проводу
високої напруги зі свічки; працювати без захисних окулярів чи захисних лицьових
масок, пожежних касок;
- роботу відрізним кругом допускається проводити
тільки на закріпленій конструкції і так, щоб під час різання не відбувалося
заклинювання відрізного круга у пропилі в результаті деформації чи перекосу
фрагмента, що розрізується;
- при роботі з відбійним молотком режимом праці
мотоприводу має керувати помічник оператора.
Крім зазначених пунктів правил,
необхідно дотримуватись заходів безпеки, які викладено в інструкціях на кожний
вид інструменту.
Висновок:
таким чини в даному
питанні Ви вивчили основні вимоги правил безпеки праці до механізованого та немеханізованого інструменту та роботи з ним.
3. Заключна
частина (15 хв.)
а). Відповіді на запитання
курсантів (5
хв.)
б). Закріплення вивченого
матеріалу (5
хв.)
Питання:
1. Дайте відповідь коли
карабін вважається непридатним для використання – 1 чол. (усно);
2. Дайте відповідь коли
проводиться випробовування рятувальної мотузки – 1 чол. (усно);
3. Назвіть вимоги безпеки
праці при роботі з драбиною палкою – 1 чол. (усно);
4. Назвіть вимоги безпеки
праці при роботі з драбиною штурмівкою – 1 чол. (усно);
5. Назвіть вимоги безпеки
праці при роботі з висувною драбиною – 1 чол. (усно);
6. Назвіть вимоги безпеки
праці при роботі з рятувальною мотузкою – 1 чол. (усно);
7. Назвіть вимоги безпеки
праці при заправці пожежних автомобілів паливно-мастильними матеріалами – 1
чол. (усно);
в). Підведення підсумків
опитування та заняття (2
хв.)
г).
Завдання на самопідготовку (3 хв.):
матеріали конспекту – вивчити, наказ МНС
України від 07.05.2007 № 312 «Правила безпеки праці в органах та підрозділах
МНС України».- 4.12.1-4.13.2 – прочитати, основне коротко законспектувати та
вивчити.