ПЛАН-КОНСПЕКТ
для проведення заняття з курсантами училища з предмету
«Основи зв’язку пожежно-рятувальних
підрозділів»
Тема № 3: Організація зв’язку в гарнізоні Оперативно-рятувальної служби
цивільного захисту
Заняття № 1: Загальні положення організації зв’язку в гарнізоні
Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту
Відео про Систему Оперативно-Диспетчерського Управління (СОДУ)
Відео про Систему Оперативно-Диспетчерського Управління (СОДУ)
Література:
1.
Закон України від
13.03.2012 року № 4499-VI «Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером
112»
2.
Кодекс
цивільного захисту України.
3.
Наказ МВС
України від 08.06.1992 № 755 «Про затвердження Настанови по службі зв’язку та
АСУ пожежної охорони МВС України».
4. Наказ МНС України від 07.05.2007 № 312
«Про затвердження Правил безпеки праці в органах та підрозділах МНС України».
5.
Чуб І.А.,
Винокуров Г.Е. та ін. Автоматизовані системи управління та зв`язок у сфері
цивільного захисту. - Харків: 2005.
6.
Чудинов В.Н.
Связь пожарной охраны. - М.: Радио и связь,1989.
б). Викладання нового навчального
матеріалу по питанням:
1. Загальні вимоги до
організації зв’язку в Оперативно-рятувальній службі цивільного захисту
2. Вимоги до пунктів зв'язку
пожежно-рятувальних підрозділів
3. Організація зв’язку по спецлініях «101» та «112»
Зміст матеріалу
Ефективна
діяльність засобів зв’язку в значній мірі залежить від правильної організації
самого зв’язку на рівні ГУ(У) ДСНС областей та пожежно-рятувальних підрозділів.
Тому сьогодні на занятті ми з Вами ознайомимося з організацією зв’язку на рівні
управління та пожежно-рятувального підрозділу ОРС ЦЗ ДСС України.
Питання
№ 1. Загальні вимоги до організації зв’язку в Оперативно-рятувальній службі
цивільного захисту.
Зв'язок у
гарнізоні ДСНС України організується шляхом створення розгалуженої мережі
стаціонарних і рухомих пунктів (вузлів) зв'язку, що обладнані засобами зв'язку у
відповідності до
свого призначення. Такими пунктами є:
- центральний пункт зв'язку
(ЦПЗ) (ОДС);
- пункт зв'язку загону (ПЗЗ):
- пункт зв'язку частини
(ПЗЧ);
- рухомий вузол зв'язку.
Головною
організуючою і керуючою ланкою служби зв'язку цивільного захисту є ЦПЗ (ОДС), що забезпечує всі основні види зв'язку.
ОДС створюється в
гарнізоні ДСНС України і населених пунктах із числом пожежно-рятувальних підрозділів не менше двох.
ЦПЗ (ОДС) повинен виконувати такі функції:
Ø приймати сповіщення про
пожежі, аварії та стихійні лиха;
Ø своєчасно направляти
підрозділи ДСНС України на гасіння пожеж або ліквідацію наслідків аварій і
стихійних лих. а в необхідних випадках - забезпечувати тимчасову передислокацію підрозділів і
оповіщення керівного складу Головного управління (управління) ДСНС України;
Ø забезпечувати оперативно-диспетчерський зв'язок
з підрозділами
ДСНС України;
Ø передавати і приймати
інформацію з місця бойової роботи підрозділів ДСНС України;
Ø забезпечувати надійний
зв'язок як з особливо важливими об'єктами міста, так і зі службами взаємодії
(міліція, швидка допомога, служба газу, енергослужби, водопровід):
Ø забезпечувати оперативне і
точне урахування пожеж ної та аварійно-рятувальної техніки гарнізону, що знаходиться в базовому розрахунку, у
резерві, на виконанні завдань:
Ø забезпечувати зв'язок
Головного управління (управління) ДСНС України з підрозділами ДСНС України області.
На ЦПЗ (ОДС) гарнізону ДСНС України покладається прийом повідомлень про пожежі, аварії, стихійні лиха в
області і висилання на ліквідацію їх
наслідків сил і засобів сусідніх гарнізонів ДСНС України.
Вузол зв’язку ОКЦ ГУ(У) ДСНС повинен
мати:
Ø диспетчерську
залу, де розміщуються робочі місця диспетчерів разом з технічними засобами
зв'язку і відображенням інформації;
Ø апаратну, де
встановлюється крос, штативи, вимірювальні прилади, звукозаписуюча апаратура,
зарядні і розподільні пристрої, посилювачі сповіщення та інша допоміжна
апаратура;
Ø приміщення
центрального пункту радіозв'язку, де розташована апаратура радіозв'язку;
Ø акумуляторну;
Ø агрегатну, де
встановлюється резервний агрегат електроживлення ;
Ø технічну
кімнату;
Ø кімнату
відпочинку диспетчерів (під час цілодобового чергування).
Робочі місця диспетчерів ОДС повинні бути
обладнані:
а). пультами оперативного зв'язку з підключенням
до них:
–
спецліній
"101" згідно табеля належності;
–
прямих
телефонних ліній з підрозділами пожежної охорони гарнізону, службами взаємодії
(населеного пункту), черговою частиною УМВС, найбільш важливими і
пожежонебезпечними об'єктами;
б) базовою станцією пожежного моніторингу (спостереження);
в) апаратурою
сповіщення особового складу ГУ(У)ДСНС;
г) пристроєм визначення телефонного номера абонента;
д) цифровою апаратурою реєстрації мовної інформації;
е) апаратурою факсимільного зв'язку;
ж) системою резервного електроживлення ПЕОМ (UPC);
з) копіювальним апаратом для зняття копій документів.
ОДС
обладнується радіостанціями з розрахунку одна радіостанція на кожну радіомережу. Для
забезпечення надійного радіозв'язку необхідно мати не тільки резервні
радіостанції, але і резервні радіомережі і радіонапрями.
Для підключення з'єднувальних ліній і організації
прямих телефонних каналів зв'язку ОДС повинна бути обладнанна кабельним вводом
міської телефонної мережі, ємність якого визначається схемою організації
зв’язку гарнізону.
Для підвищення
надійності зв'язку, Центр
обладнується двома телефонними кабельними вводами; один основний, прокладений
безпосередньо від кросу міської або районної АТС, а другий — резервний — від
іншої міської або районної АТС (або тієї ж АТС, прокладений по іншій трасі).
Висновок: Отже в даному питанні ми з Вами
розглянули яким чином організовується та забезпечується зв’язок на рівні ГУ(У) ДСНС
України
Питання № 2. Вимоги до пунктів зв'язку пожежно-рятувальних підрозділів.
Приміщення пункту зв'язку
пожежної частини розташовується праворуч від гаража щодо виїзду. В стіні,
суміжній з гаражем, вбудовується вікно розміром не менше 1 х 1 м для видачі путівок на
виїзд. Вихід з приміщення пункту зв'язку безпосередньо до гаража не допускається.
Забороняється центральний пункт пожежного зв’язку (далі - ЦППЗ) чи пункт
зв’язку частини (далі - ПЗЧ) розміщувати під санвузлами. На пункті зв'язку слід
передбачати приміщення для відпочинку диспетчерів (радіотелефоністів), що відповідає санітарно-гігієнічним
вимогам.
Пункт зв'язку
частини створюється при кожній частині ДСНС України і приймає повідомлення про пожежі,
аварії та стихійні
лиха (надходять від робітників об'єктів і від громадян), накази про виїзд сил на
ліквідацію НС (надходять від диспетчера ЦПЗ), сповіщення про пожежі, аварії, стихійні лиха
(надходять від сусідніх частин), висилає бойові розрахунки на ліквідацію НС. підтримує
зв'язок із пожежною та аварійно-рятувальною технікою, що виїхали на ліквідацію наслідків
НС. передає
інформацію про НС до ЦПЗ, а також посадовим особам і організаціям.
На пунктах зв’язку
підрозділів (ПЗЧ) використовують: радіозв’язок що забезпечується табельними
засобами зв’язку та проводовий зв’язок забезпечується по загальнодержавній
мережі відомчих систем зв’язку.
ПЗЧ організовується та обладнується за принципом ОДС.
ПЗЧ
створюється при кожному пожежно-рятувальному підрозділі виконує такі функції:
Ø прийом
повідомлень про пожежі та НС, що надходять безпосередньо від заявників;
Ø прийом наказів
про виїзд на пожежі, що надходять від диспетчера ОДС;
Ø прийом
повідомлень про пожежі, що надходять від сусідніх частин;
Ø висилання
пожежних та спеціальних автомобілів для гасіння пожеж або ліквідацію наслідків
аварій та стихійних лих;
Ø підтримання
зв'язку з пожежними автомобілями частин, що виїхали на пожежу та НС;
Ø інформування
ОДС, а також посадових осіб та організацій про пожежі та НС.
Ø готує та подає до ОДС стройову записку;
Ø забезпечує
перевірку працездатності обладнання
зв’язку ПЗЧ.
При функціонуванні системи автоматизованого
оперативно-диспетчерського управління на ПЗЧ додатково покладаються такі
завдання:
Ø автоматизований
прийом наказів виклику на пожежу та НС, що поступають з ОДС;
Ø автоматизоване висилання
чергових караулів свого підрозділу за сигналом "Тривога";
Ø автоматизований передача даних про сили і засоби пожежної
частини, наявність і стан пожежних автомобілів, людських ресурсів;
Ø обмін службовою
інформацією по каналах передачі даних з черговою частиною Центру.
ПЗЧ
обладнується:
Ø
станцією оперативного зв’язку з підключенням до неї
з'єднувальних ліній міської (об'єктової) телефонної станції для прийому
повідомлень про пожежі і здійснення службового зв'язку, прямих з'єднувальних
ліній з найбільш важливими об'єктами, що знаходяться в районі виїзду пожежної
частини, а також прямою з'єднувальною лінією з Центром або ЦППЗ;
Ø
радіостанціями для зв'язку з автомобілями та ОДС;
Ø
ПЕОМ з принтером та факсмодемом для підготовки інформації
та організації передачі даних.
Ø
підсилювачам
звукової частоти та тривожної сигналізації для
сповіщення особового складу ПЗЧ,
а також годинниками та іншим необхідним обладнанням.
На ПЗЧ можуть бути встановлені приймальні станції електричної пожежної сигналізації.
На ПЗЧ
додатково покладається забезпечення прийому і передач телефонограм і
розпоряджень для керівників загону.
Висновок: отже в даному питанні ми з Вами
розглянули які функції виконує ПЗЧ та якими засобами зв’язку обладнується пункт
зв’язку підрозділу.
Питання
№ 3: Організація зв’язку по спецлініях «101» та «112»
Для виклику
диспетчера пожежної-рятувальної служби абонент набирає номер "101".
При наборі цифри "1" відбувається з'єднання з вузлом спецзв'язку (ВСЗ) міської
телефонної мережі
(МТМ), а при наборі "01" установлюється зв'язок із диспетчером ОДС (ПЗЧ) по одній
із спецліній "101".
Абонентів
МТМ можна розділити на категорії:
Ø абоненти квартирного
сектора;
Ø абоненти господарського
сектора (фірми, підприємства і т.п.);
Ø абоненти сектора
телефону-автомата (таксофонів);
Ø абоненти відомчих
автоматичних телефонних станцій (ВАТС).
Схема
зв'язку абонентів районної АТС (РАТС) із диспетчером ОДС (ПЗЧ) виконується
наступним чином.
У невеликих
містах вузол спецзв'язку встановлюється на одній із районних АТС. у дещо
більших виділяється в самостійний вузол, а у дуже великих містах (Київ, Харків)
можлива організація двох і більше ВСЗ. з'єднаних із декількома РАТС. Зв'язок
між ВСЗ і РАТС здійснюється по спеціально виділених пучках сполучних ліній, що
використовуються не тільки для передачі повідомлень про пожежі, аварії та
стихійні лиха, але і для викликів довідково-інформаційного (спецслужби "05"…"09") і
екстреного (спецслужби "01"..."04") характеру.
На ВСЗ
робиться розподіл викликів різних спецслужб за напрямками. Наприклад, на
електронних АТС це здійснюється шляхом виділення відповідних електронних контактів і абонентських комплектів для
абонентів "101, 102" і т.д.
Вузол
спецзв'язку з'єднується з ОДС (ПЗЧ) пучком сполучних ліній (спецліній 101) через комплекти
реле сполучних ліній спецслужб. Ємність пучка залежить від можливого числа викликів,
що надходять.
Спецлінії 101
підключаються до станції оперативного зв'язку (СОЗ) типу ПОС-90, СОС-30М або
аналогічних до них. Всі СОЗ, що перебувають на озброєнні підрозділів ДСНС України
- із ручним керуванням (ручною комутацією). Звичайно число ліній "101"
більше за кількість диспетчерів, що обслуговують виклики, які надходять до ОДС (ПЗЧ). При надходженні в момент
зайнятості
всіх диспетчерів, виклик, займаючи вільну лінію, чекає на обслуговування.
Процес
обслуговування виклику на ділянці "ВСЗ-диспетчер" формально можна
представити у виді системи масового обслуговування з
обмеженим числом місць очікування. При відомому потоці викликів, що надходять, і часі обговорення одного виклику можна розрахувати оптимальну
структуру системи обслуговування.
Система
спецзв'язку "101". як і будь-яка система обслуговування, характеризується навантаженням і показниками якості обслуговування викликів.
На ОДС (ПЗЧ) надходить не тільки потік повідомлень
про пожежі,
аварії та стихійні лиха, але і велике число викликів, що заважають, створюють
додаткове навантаження на диспетчерів. До таких викликів відносяться:
Ø виклики абонентів, що
помилково набрали номер "101":
Ø виклики, що
пройшли в результаті
збоїв апаратури АТС:
Ø виклики з метою одержання довідок
і ін.
В окрему
групу можна виділити "помилкові"
виклики, при
яких абонент подає диспетчеру ОДС (ПЗЧ) свідомо помилкові відомості про пожежу, аварію або стихійне лихо.
Такі виклики не
тільки завантажують диспетчера, але, в багатьох випадках, приводять до помилкових виїздів
підрозділів ДСНС України.
У результаті
заняття ліній існує імовірність втрат викликів. Втрати цілком залежать від числа ліній
"101", кількості диспетчерів, числа підключених робочих місць СОЗ і способу
обслуговування (ручний, автоматичний) на ЦПЗ.
Припустимо,
що при виклику абонентом ОДС (ПЗЧ) усі лінії "01" зайняті. Отримавши відмову в
обслуговуванні, абонент буде повторювати набір "101" доти, поки не
додзвониться до диспетчера ОДС (ПЗЧ).
Пропускна
спроможність підсистеми прийому викликів по спецлініях "101" буде залежати від
числа спецліній "101" і диспетчерів. Причому важливо забезпечити високу пропускну
спроможність із добрими показниками якості обслуговування викликів.
У цивільному
захисті найбільш широко застосовується схема
рівнобіжного підключення спецліній «101» до диспетчерських пультів із ручним прийомом
викликів, коли кожний диспетчер може прийняти виклик, що надійшов по будь-якій
спецлінії «101». У цьому випадку процес прийому викликів можна формалізувати у вигляді
системи масового обслуговування з обмеженим числом місць очікування. Дійсно, у момент часу,
коли всі
диспетчери зайняті прийомом викликів, черговий виклик, що надійшов, буде очікувати
початку обслуговування, зайнявши одну зі спецліній "101", по якій він надійшов. Оскільки число
спецліній "101" є обмеженим, то в момент часу, коли вони усі зайняті
(обслуговуються й чекають обслуговування), черговий виклик, що надійшов, одержить відмову в
обслуговуванні.
Головна мета
створення системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 (Система 112) в Україні –
забезпечити дотримання конституційних прав громадян на особисту безпеку,
охорону здоров’я та майна, надати державні послуги європейського рівня,
забезпечити єдиний номер виклику «112» для всіх екстрених ситуацій, безкоштовне
з’єднання з кожної точки держави з будь-якого доступного телефону
(комунікатора), високу швидкість з’єднання з оператором Системи 112, оперативне
отримання кваліфікованої допомоги, можливість спілкування іноземними мовами.
Створення
Системи 112 несе в собі не заміну служб екстреного виклику (101,102,103, 104),
не їх об’єднання в єдину службу, а побудову комплексного ефективного та
дієздатного механізму координації дій (забезпечення інформаційної підтримки)
всіх екстрених служб, що дозволить вчасно надавати екстрену допомогу населенню
і реагувати на екстрені та надзвичайні ситуації.
Система 112
включає утворені у складі територіальних органів спеціально уповноваженого
центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту центри
екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 (центри 112),
оперативно-диспетчерські служби аварійно-рятувальних та аварійних служб,
правоохоронних органів, центрів екстреної медичної допомоги та медицини
катастроф (ОДС), підрозділи екстреної допомоги населенню.
За допомогою
програмно-апаратного комплексу і телекомунікаційних мереж Система 112 повинна
забезпечити приймання та оброблення екстрених викликів, передачу інформації про
них через центри 112 відповідним ОДС, які мають доводити її до підпорядкованих
підрозділів екстреної допомоги населенню для надання такої допомоги.
При цьому
Система 112 не втручається у специфічну діяльність ОДС, яка регламентується
відомчими нормативними актами.
3. Заключна частина (10 хв.)
а). Звернути увагу на найбільш важливі питання
теми.
б). Відповіді на запитання курсантів та учнів (2 хв.)
в). Закріплення вивченого
матеріалу (5 хв.)
Питання:
1. В яких випадках створюються ОДС?
2. Які приміщення входять до складу ОДС?
3. Яка кількість радіостанцій повинна бути на ОДС?
4. Які функції покладаються на ПЗЧ
пожежно-рятувального підрозділу?
5. Яке обладнання встановлюється на ПЗЧ?
6. Як відбувається з’єднання по спецлініях «101»?
7. На які категорії поділяються абоненти що
телефонують по спецлініях «101»?
в). Підведення
підсумків опитування та заняття (1 хв.)
г). Завдання на самопідготовку (2 хв.): матеріали конспекту – вивчити, Чудинов В.Н.
Связь пожарной охраны, стор. 246-248, Чуб І.А., Винокуров Г.Е. та ін.
Автоматизовані системи управління та зв`язок у сфері цивільного захисту стор. 5-7,
17-20 та Настанова по службі зв’язку та АСУ пожежної охорони МВС України;
2.3-2.7 – прочитати, основне, на Вашу думку, законспектувати та вивчити.